woensdag 16 maart 2016

D66 vraagt ondernemers over verdrag met Oekraïne

D66 heeft een enquete rondgestuurd langs de ondernemers in Hardenberg. De enquete gaat in op het referendum van 6 april over het associatieverdrag met Oekraïne. ‘Volgens ons is het een verdrag dat vooral onze bedrijven aangaat’, zegt fractievoorzitter Jacco Rodermond van D66 Hardenberg.

Op 6 april stemt Nederland in een referendum voor of tegen een associatieverdrag met Oekraïne. D66 Hardenberg ziet het verdrag vooral als een onderwerp dat onze ondernemers aangaat. Als grensgemeente doen we veel zaken met Duitsland, en zijn we een belangrijke deur naar Oost Europa. Hardenberg kent een aantal sectoren die afhankelijk zijn van een goede relatie met onder andere landen in Oost Europa, zoals de agrarische sector, de logistieke sector en onze maak-industrie.

Het verdrag regelt een aantal afspraken tussen de Europese Unie en Oekraïne, waaronder afspraken over vrije handel onderling en het afstemmen van regelgeving onderling. Natuurlijk is het ook een politiek verdrag, dat ingaat op zaken als veiligheid, politieke stabiliteit en economische ontwikkeling.

‘Om een goede afweging te maken in het referendum van 6 april, vragen we onze ondernemers om hun afweging. Daarom deze enquete met de vraag: Ziet u voordelen in het afsluiten van het associatieverdrag met Oekraïne?’, verklaart Jacco Rodermond. Er zijn vast slechte punten te vinden in het verdrag. Je kan je afvragen of het verstandig is om Oekraïne te vragen om wat regelgeving en politiek op te schuiven naar Europese normen. Dat kan ook de verhoudingen in dat land zelf op scherp zetten. ‘Maar over het algemeen zien wij voordelen, en zijn we benieuwd of onze ondernemers die ook zien.’

Zaterdag 26 maart komen de Tweede Kamerleden Fatma Koser Kaya en Vera Bergkamp in het Vechtdal om extra aandacht te geven aan het referendum. Hierover volgt meer informatie.